Türk Eğitim-Sen Eskişehir Şube Başkanı Kamuran Arıkan, Eğitim-Sen Eskişehir Şube Başkanı Faik Alkan ve Eğitim İş Eskişehir Şube Başkanı Hüseyin Yurtman’a ‘Eskişehir’de ard arda İl Milli Eğitim Müdürü değişikliği yapılmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?’, ‘Eskişehir eğitiminde en büyük sorun nedir?’, ‘Eskişehir’de eğitimin geleceğini nasıl görüyorsunuz?’ sorularını yönelttik. Üç sendika başkanı sorularımızı yanıtlarken Eskişehir’deki eğitiyle ilgili çarpıcı açıklamalarda bulundu.
ÖĞRETMENLER YETERSİZ YÖNETİCİLERDEN BIKTI
Eskişehir’de ard arda İl Milli Eğitim Müdürü değişikliği yapılmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Görevine başlayan kim olursa olsun. Kesinlikle yanlış bir durum. Pratikte İl Milli Eğitim Müdürlüğü kadrosu siyasi bir kadro. Ama yine de İl Müdürü göreve başladıktan sonra da siyasiler gerekli saygıyı duymalıdır. Bu durum müdürün adı ne olursa olsun böyle olmalıdır. Çünkü temsil ettiği yer devletin makamıdır.
Eskişehir eğitiminde en büyük sorun nedir?
Bizce en büyük sorun öğretmen motivasyonun düşmesidir. Eskişehir öğretmen kadrosu olarak az değişiklik gösteren bir ildir. Ne oldu da 10 yıl önce başarı sıralamasında ilk 10 da yer alan ilimiz şu an Türkiye ortalamasının altında yer alıyor. Çünkü öğretmenler artık bıkmış, maddi zorlukları bir kenara koymuşlar. Yeteneksiz ve yetersiz bazı yöneticilerden bıkmış. Okulda öğretmen ayrımından (adaletsizlikten), bazı yöneticilerin ders programını dahi yaparken uyguladığı adam ayrımından bıkmış. Eskişehir geneli itibariyle ödül dağıtılırken yapılan haksızlıktan bıkmış.(Öğretmenlerin geneli ben ne yaparsam yapayım ödül alacakların isimi bellidir diyor.) İlçelerdeki öğretmenlerin geneli ilçe yöneticilerin öğretmenlere uyguladığı baskılardan bıkmış. İlçelerdeki eğitimcilerin geneli, ilçelerdeki yöneticilerin, öğretmenleri kendilerinin emir eri olarak görmesinden bıkmış. İlçelerdeki öğretmenlerin genelinin bulunduğu yerde konut imkanının olmaması veya eş durumundan dolayı sürekli yol ücreti ödemelerinden dolayı geçim sıkıntısından bıkmış. İlçelerdeki okul yöneticileri ücretli öğretmenlerin aldığı ücretten (yol parasını ancak karşıladığı için) dolayı sürekli değişmesinden bıkmış. Her olumsuzlukta ilk sorumlu olarak öğretmenin görülmesinden bıkmış. Velilerin okulun ve öğretmenin her işine karıştırılmasından bıkmış. En ufak bir durumunda dahi hemen soruşturulmaya dökülüp, öğretmene ceza verilmesi istenmesinden bıkmış.(bu konuda Türkiye sıralamasında nedense hep üst sıralardayız.) Ceza verilirken dahi yapılan adaletsizlikten bıkmış, Bazı ilkokullarda kayıt döneminde, bir nebze yöneticilerin öğretmenleri deyimi yerindeyse satışa çıkarmasından bıkmış. (şu öğretmen 5 bin bu öğretmen 2 bin gibi) Gerekli sayıda temizlik görevlisi olmadığından dolayı okulların yeterince temizlenmemesinden bıkmış. Yöneticilerin keyfi uygulamalarından bıkmış. Meslek liselerindeki öğretmenler, öğrenci olmadığı için çalışamamaktan dolayı bıkmış. Öğretmenler Okullarda yapılan gereksiz bazı projelerden ve proje işinin abartıldığından dolayı bıkmış.(Çünkü Yöneticiler buradan puan alıyor.) Her işi düştüğünde il ve ilçelerde gerek bazı yöneticiler gerekse bazı memurlar tarafından sürekli sen hangi sendikadansın diye sorulmasından bıkmış.
Eskişehir’de eğitimin geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Yukarıda bir kısmını belirttiğimiz sorunlar çözüme kavuşursa Eskişehir eğitimi için çok verimli olur. Dünyada ve Türkiye’de mesleki eğitimin önemi artarken Eskişehir’de öğrenci sayısının azalması kaygı vericidir. Lise eğitiminin planlanması tekrar yapılmalıdır. Mesleki eğitimde hem öğrenci sayısı artmalı hem de okul kalitesi artmalıdır. Bu konu gelecek için çok önemlidir. Eskişehir’de öğretmen sirkülasyonu çok az olduğuna göre başarıdaki düşüş için öncelikli olarak tüm yöneticilerin bunu bir problem olarak algılaması gerekir. Eskişehir’de denetim ve hesap sorma mekanizmasının düzgün ve adaletli çalışması gerekir. Biz Eskişehir’deki eğitim çalışanları mumun yanması gibi çevremize ışık saçmaya devam ediyoruz. Hem de hiç sönmeden. Gazi Mustafa Kemal Atatürk “gelecek gençlerin, gençler ise öğretmenlerin eseridir “ diyor. Türk öğretmeni her daim bu sorumluluktadır.
EĞİTİM DENİNCE HERKESİN AKLINA PARA GELİYOR
Eskişehir’de ard arda İl Milli Eğitim Müdürü değişikliği yapılmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Ülkenin gündemi ve siyasal gelişmeler düşünüldüğünde aslında pek anormal bir durum yok ortada. Siyasetle gelen siyaseten gidiyor. Sabaha karşı bakanlar gibi İl Milli Eğitim Müdürleri de görevden alınıyor. Yalnız bu istikrarsızlığın yansıması okullarda tabii ki farklı hissediliyor. Yol açtığı güvensizlik, eğitim politikaları açısından eğitim emekçilerini olumsuz etkiliyor. Ayrıca Osmanlı-Türkiye Cumhuriyeti bürokrasi tarihinin getirdiği, bir öncekini yok sayma ve beğenmeme hali de eklenince, her seferinde baştan başlamak, en iyi ben yaparım psikozu ile birleşince vaziyet-i umumiye pek iç açıcı görünmüyor. Bu değişikliklerin üstelik hangi ihtiyaçlar için yapıldığı da önemli. Somut durumun somut tahlilini yaparsak, yönetmeme hali çok net görülmektedir. Çünkü Hakan Cırıt’ın görevinden alınma şekli, ardından Nesrin hanımın görev yerinin değişikliği, bir iktidar içi çatışmayı ortaya koymaktadır. Hal böyle olunca, işin aktörleri değişse bile esas aynı kalıyor. Liyakat olmayınca devreye giren argümanlar bize gösteriyor ki, iktidarın siyasi kadroları arasın bir rekabet ortamı kızışmakta. Belki alt sorularınızda da açılacak olan, bir ilin eğitimi tartışmaya açılıyor. Eğitim sistemi alarm veriyor. Öğrenci, veli, eğitim emekçileri mutsuz ve geleceğe güvenle bakamıyor.
Eskişehir eğitiminde en büyük sorun nedir?
Eğitim ülkemizin ekonomi ile birlikte en büyük sorunlarından biri haline gelmiştir. Uygulanan yanlış eğitim politikalarının bedelini en başta öğrencilerimiz olmak üzere toplum olarak ödüyoruz. Okul öncesinden üniversite eğitimine kadar sorunlar artarak devam ediyor. Pandemi de bu süreci daha da hızlandırmış. Eskişehir’de eğitim denince herkesin aklına para gelmektedir. Kamusal eğitim bitmiş durumdadır. Merkezi okullar ile çevre ve ilçe okulları arasında makas alabildiğine açılmıştır. Okullara merkezi anlamda para gelmeyince, veliler ile iş çözülmeye çalışılmaktadır. Okulların temizlik başta olmak üzere temel ihtiyaçlarını veliler karşılamaktadır. Bazı okullarda sınıf anneleri gündelikçi temizlikçiler ile sınıfları temizlemektedirler. Birçok okulda ikili eğitim devam ediyor. Derslik ihtiyacı bir türlü çözülemedi. Yardımcı hizmetli sorununu en büyük sorun olmaya devam ediyor. TYP ihtiyacı karşılamada yetersiz kaldı. Yıkılan okulların yerine yapılacak olan okullar bir türlü bitirilmedi. Doktor Mustafa Çamkoru Ortaokulu buna en güzel örnek. Sorunu çözmekle mükellef olan bürokrasi topu taça atmış bir halde günlük eğitim politikası yürütüyor. Sığınmacı öğrenciler ve ile bizim öğrencilerimizin rehabilitasyonu konusunda bir tek adım atılmış değildir. Bazı okullarda orantısız bir sığınmacı öğrenci bulunmaktadır. Örneğin Süleyman Şah Anadolu Lisesi gibi. Öğretmenlerin ilçelere ulaşım maliyeti alabildiğine artmış durumda. Ne merkezi hükümet ne de yerel yönetim bu sorunun çözümü için çaba sarf etmiyor. Ücretli öğretmenler için bu durum gerçekten içler acısı bir hal aldı. Yine isteğe bağlı yer değiştirmelerde hizmet puanı baz alınarak sıra uygulamasına geçilmediği için uzun süre ilçelere giden arkadaşlar haksızlığa uğramaktadır.
Eskişehir’de eğitimin geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Ülkenin eğitimini nasıl görüyorsak öyle. Başarısız, umut vermeyen… Her yıl LGS ve YGS nın paylaşılmayan İstatistikleri bir ipucu veriyor. Sorumluluk alanlar hesap vermiyor. Kamusal, demokratik ve laik eğitim modeli olmadıkça piyasacı eğitim geldiği en son noktaya Eskişehir tam bir örnek teşkil etmektedir.
“LİYAKATE DEĞİL SİYASETE GÖRE!”
Eğitim İş Eskişehir Şube Başkanı Hüseyin Yurtman; “Eskişehir özelinde şu an eğitimde en büyük sorun olarak İl Milli Eğitim Müdürlüğü görülmektedir. İl Milli Eğitim Müdürlüğü koltuğu iktidar partisi yöneticileri ve iktidar partisi Eskişehir Milletvekilleri arasında bir güç gösterisi alanına dönüşmüştür. Liyakate göre değil siyasete göre yapılan bu atamalar sonunda Milli Eğitim Müdürlüğünün geldiği durum ortadadır.”
Eskişehir’de ard arda İl Milli Eğitim Müdürü değişikliği yapılmasını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Eskişehir’de İl Milli Eğitim Müdürü’nün kısa aralıklarla art arda değiştirilmesi çok net olarak Eskişehir’de eğitimin iyi yönetilemediğinin göstergesidir. Eskişehir ve Eskişehir eğitimini tanımadan başka illerden yapılan bu atamalar sonucunda bir yöneticinin kısa süre içerisinde Milli Eğitim Müdürlüğündeki sıkıntıları, İldeki eğitim sorunlarını tespit edip, çözüm ve projeler üretmesi mümkün değildir. Eskişehir İl Milli Eğitim Müdürlüğü makamı, iktidar partisi yerel siyasetçilerinin adeta siyasi bir satranç oynadıkları makamı olmamalıdır. Bu durum ilimizde eğitime büyük zararlar vermektedir.
Eskişehir eğitiminde en büyük sorun nedir?
Ülkemiz genelinde yaşadığımız eğitim sorunları; okulların fiziki koşullarının yetersizliği, kalabalık sınıflar, çağdaş bilimsel laik eğitimden uzaklaşılması, öğretmenlerin var olan sıkıntıları gibi sorunları ilimizde de yaşamaktayız. Ancak bunların dışında Eskişehir özelinde şu an eğitimde en büyük sorun olarak İl Milli Eğitim Müdürlüğü görülmektedir. İl Milli Eğitim Müdürlüğü koltuğu iktidar partisi yöneticileri ve iktidar partisi Eskişehir Milletvekilleri arasında bir güç gösterisi alanına dönüşmüştür. Liyakate göre değil siyasete göre yapılan bu atamalar sonunda Milli Eğitim Müdürlüğünün geldiği durum ortadadır. Milli Eğitim Müdürlüğündeki usulsüzlük söylentileri, okullara yapılan hatalı ve usulsüz atamalar gibi birçok sorun yaşanmaktadır. Milli Eğitim Müdürlüğünün içine düşürüldüğü bu durum, Eskişehir eğitimine olumsuz yansımaktadır. Diğer iller ile kıyaslandığında Eskişehir’de öğrenci başarısının düşmesi bunun en açık göstergesidir.
Eskişehir’de eğitimin geleceğini nasıl görüyorsunuz?
Eskişehir 3 üniversiteli bir eğitim kentidir. Çağdaş, sosyal kalitesi yüksek, aydınlık insanların çoğunlukta olduğu bir toplum yapısına sahiptir. Veliler çocuklarının eğitimine büyük önem vermekte ve iyi bir eğitim talep etmektedirler. Ayrıca ilimizde yıllardır çağdaş belediyecilik örnekleri sergileyen büyükşehir ve ilçe belediyelerimiz eğitim katkı sunmaya hazırdır. Tüm bunlar bir araya geldiğinde, Eskişehir’de eğitimin geleceği konusunda bizleri umutlandırmaktadır. Bizde Eğitim İş Sendikası olarak çağdaş, demokratik, laik, bilimsel eğitim ve Atatürk İlke ve Devrimlerine bağlı, Cumhuriyet değerlerine sahip çıkan bir nesil için mücadele ediyoruz. Ve inanıyoruz ki Eskişehir halkının talebi ve bizlerin mücadelesi karşılık bulacak Eskişehir’de eğitimi hak ettiği yere hep birlikte taşıyacağız.