“Aracı ehliyet değil sürücü kullanır”
Yollarda direksiyon sallayan her sürücü bu deyimi çok iyi bilir. Bu deyimde, ehliyetin kaç yıllık olduğu değil yollarda geçen sürenin yani tecrübenin ne kadar önemli olduğuna vurgu yapılmaktadır. Bu tanımı burada bırakarak Eskişehir’deki duruma bakalım;
Yollarımız dar ve cadde kenarları dahil park alanı alarak kullanılıyor.
Araç sayısı çok fazla,
Bakkala bile giderken araç kullanmayı tercih ediyoruz.
2018 yılı verilerine göre sonucu ölüm veya yaralama ile biten kazalarda iller arasında 24. Sıradayız.
Bu son veri aslında beni çok şaşırttı. Eğitim düzeyi oldukça yüksek olan bu şehirde sanırım hiç kimse bu oranları beklemezdi.
Eskişehir’de kadın sürücü sayısı nedir? Kadınların karıştığı kazalar ve sonuçları nelerdir? En çok ihlalleri yapan kadınlar mı? Erkekler mi? Bu tür detaylı verilere ulaşmak ya da akademik çalışmalara rastlamak pek mümkün olmuyor. Biraz literatür taraması yapınca eski verilerle karşılaşıyorsunuz ve günümüzü pek tarif edemiyorlar, o yüzden kendi bakış açımdan anlatayım;
Yaklaşık on yıldır araç kullanıyorum. Hatırı sayılır tecrübeler edindim.
Hiçbir kadının bir erkek sürücüyü hata yaptı diye üzerine araç sürdüğünü görmedim. Önüne araç kırıp durdurmaya çalıştığını görmedim. Hiçbir kadının arabadan beysbol sopasını alıp birinin üzerine yürüdüğünü görmedim. Yoğun trafik içinde makas atarak tehlikeli araç kullanan kadın hiç görmedim.
Bütün bay sürücüleri aynı kefeye koyduğum lütfen düşünülmesin. Sadece belirgin bazı davranışların bay sürücülerde rastladığımı belirtmek istedim.
Kadınların trafik kurallarına uyma oranlarının daha yüksek olduğunu hepimiz biliyoruz. Sarı ışık yandığında kornaya basıp acele etmek niye? Hatta hırsla gaza basıp geçerken öfkeli bakışlar atmak niye? İlla el frenini çekip sopayla arabadan mı inelim abi! Şaka bir yana öfke davranışını kadınlar daha kolay yönetebiliyor.
Kazalara baktığımızda kadınların daha çok maddi hasarlı kazalara karıştığını çok eski çalışmalarda görebiliyoruz. Umarım bu anlamda yapılacak akademik çalışmalar yeni verileri açığa çıkarır. Trafikte daha çok kadın sürücü beklide kazalarda anlamlı bir değişiklik yapacaktır.
Eskişehir belediyelerinin kadın sürücülere toplu taşıma araçlarında öncelik verdiğini biliyoruz ve alkışlıyoruz. Ellerinde muhtemelen kadın sürücülerin, vatmanların çalışmaya başladıklarından bu yana yaşanan kazalarla ilgili veriler vardır ve paylaşacaklardır.
Şimdi gelelim “aracı ehliyet değil sürücü kullanır” deyimine;
Daha çok tecrübe çağrıştırsa da aslında kadın veya erkek ne kadar uzun süre yollarda olduğunuzdan ziyade, trafik kurallarına uyarak A noktasından B noktasına güvenli bir şekilde gitmek tanımının daha uygun olacağını düşünüyorum.
Araba kullanmak isteyen ama bir türlü cesaret edemeyen tüm kadınlara sesleniyorum; yollar sizden korksun, haydi direksiyon başına. Kazasız günler dilerim.